Followers

Monday, March 30, 2009

Tip-tip Untuk Kurangkan Berat Badan

Berita Harian sabtu, 14 februari 2009 ada kasi tip-tip untuk kurangkan berat badan. mungkin kawan-kawan pun ada baca. Antara perkara-perkara penting yg kita tau tapi kita lupa, ini utk ingatkan kita sama-sama:

1. mulakan program penurunan berat badan sedikit demi sedikit. buka secara drastik. sbb bila berat kurang cepat, yg hilang tu bukan lemak tapi air dan glikogen(karbohidrat).

2. gantikan makanan, bukan elakkan terus. contoh kalau kita tak amik langsung makanan berlemak, itu tak betul sbb kita masih perlukan lemak. apa yg perlu ialah seimbangkan makanan. gantikan makanan kpd kurang manis, kurang lemak, kurang garam.

3. minum byk air putih. lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan.

4. bykkkan pergerakan. bagi yg tak biasa bersenam, jgn paksa diri. buat sikit2 pun boleh mcm 10 minit 3 kali sehari. jln kaki, jgn guna lif, jogging, apa2 juga aktiviti yg boleh keluarkan peluh.

5. jgn terlebih makan. ini yang paling penting sekali. sunnah Rasulullah s.a.w. makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang. kunyah perlahan-lahan dan berhenti sebelum kenyang. makan sikit tapi kerap.

kita tengok balik cara kita makan. bila tak kunyah betul-betul kita makan banyak. otak kita terima isyarat kenyang lambat. jadi bila makan dah tambah 2 kali baru rasa kenyang. itu dah kira terlebih makan. lagi satu, sesiapa yg mkn tak kunyah betul-betul ni mesti ada masalah penghadaman. selalu sembelit. itu le antara punca perut buncit.

6. fokus pada sihat, bukan kurus. kurus pun tak semestinya sihat. jadi, pemakanan kita tu kena ikut keperluan. rujuk balik piramid makanan. kita tetapkan dlm fikiran kita makan untuk sihat.

7. atasi tekanan emosi.

8. motivasi dan sokongan keluarga dan rakan-rakan.


ini semua untuk mengingatkan sesama kita. moga kita semua sihat.


No comments:

Post a Comment